facebook adres e-mail telefon

Bristol Airport zaatakowany oprogramowaniem szantażującym

Bristol Airport zaatakowany oprogramowaniem szantażującym. Lotnisko wróciło do tradycyjnych tablic informacyjnych.

Bristol-Airport-zaatakowany-oprogramowaniem-szantażującym-ransomware-szyfrowanie-obsługa-informatyczna

W wyniku infekcji oprogramowaniem szantażującym (ang. ransomware), komputery odpowiedzialne za wyświetlanie informacji o przylotach i odlotach na brytyjskim lotnisku Bristol Airport przeszły w tryb off-line. W efekcie obsługa lotniska musiała powrócić do tradycyjnych tablic i plakatów.

Ekrany informacyjne zaczęły wyświetlać wiadomość o żądanym okupie. Wynikiem tego było wydane przez lotnisko w weekend ostrzeżenie, informujące pasażerów o konieczności wcześniejszego stawienia się do odprawy. Wykorzystywanie tablic i papierowych plakatów dla ciągle zmieniających się informacji lotniskowych stało się przedmiotem wielu żartów oraz złośliwych uwag, jakie zaczęły pojawiać się na Twitterze.

Odrzucając żądania szantażystów, domagających się okupu, kierownictwo portu lotniczego ogłosiło, że w weekend rozpoczęte zostaną prace przywracające sprawność systemów informacyjnych. W niedzielę, wczesnym rankiem systemy oficjalnie były już w trybie on-line, a wszystkie ekrany informacyjne wyświetlały komunikaty o przylotach i odlotach.

Jesteśmy wdzięczni pasażerom za cierpliwość, jaką wykazali w ten weekend podczas prac nad przywróceniem sprawności sparaliżowanych atakiem systemów. W tej chwili ekrany informacyjne wyświetlają już dane o przylotach i odlotach. Celem przywrócenia pełnej funkcjonalności systemu informacji wizualnej, prace będą kontynuowane – informował na Twitterze port lotniczy w Bristolu.

Chociaż nie podano oficjalnej informacji o tym, jak doszło do zainfekowania systemu i czy inne komputery obsługujące lotnisko również pozostawały w trybie off-line, prawdopodobnie kierownictwo lotniska ogłosi to w osobnym komunikacie po zakończeniu dochodzenia.

Przypadek lotniska w Bristolu nie jest odosobniony. Atak hakerski dotknął również jedno z lotnisk australijskich, kiedy to 31-letniemu Wietnamczykowi udało się wykraść plany budowlane lotniska oraz obowiązujące protokoły bezpieczeństwa.

„Zagrożenie atakiem ransomware rośnie z roku na rok z uwagi na potencjalnie bardzo wysokie okupy które zaatakowane organizacje płacą szantażystom. Wystarczy przypomnieć niedawno przeprowadzony atak w Atlancie w USA gdzie cyberprzestępcy zażądali 51 tys. usd okupu. FBI razem z amerykańskim Departamentem Bezpieczeństwa Wewnętrznego dalej bada incydent, w wyniku którego część z komputerów miejskich została zaszyfrowana a mieszkańcy stracili dostęp do wielu usług”.

Centrum Systemów Komputerowych w ramach kompleksowej obsługi IT świadczy profesjonalne usługi w zakresie bezpieczeństwa, monitoringu, poprawnej pracy infrastruktury, prowadzi również nadzór nad urządzeniami, które są objęte wsparciem przez naszych inżynierów. W ramach stałej obsługi informatycznej na bieżąco są wykonywane odpowiednie zabezpieczenia. Jeżeli szukasz pomocy w temacie zabezpieczeń swoich urządzeń oraz swojej sieci, skontaktuj się z nami.

Zalecamy swoim klientom w każdym przypadku pojawienia się czegoś niepokojącego o pilny kontakt z działem technicznym.

Jeśli nie jesteś klientem CSK skontaktuj się z nami, a otrzymasz niezbędną pomoc.

Upewnij się, że system antywirusowy i jego moduły są aktywne. Funkcje te powinny być domyślnie włączone.
Zachowaj wzmożoną ostrożność w przypadku maili niewiadomego pochodzenia.
Zadbaj o wykonywanie kopii zapasowej danych, w przypadku zaszyfrowania danych będzie można je odzyskać.

Źródło: http://www.bitdefender.pl
              http://www.marken66.ssd-linuxpl.com/Portal/

Masz pytania? Napisz do nas!

Wyślij wiadomość