Na początku III kw. br., w lipcu br., sprzedaż urządzeń drukujących na polskim rynku w ujęciu ilościowym zmniejszyła się o 2,2 proc., a wartościowo - 4,7 proc. - ustalił Context. Dane pochodzą od dystrybutorów.

W zachodniej Europie odnotowano również dołek (-4,4 proc. ilościowo), jednak - podobnie jak w poprzednich kwartałach - znacznie zwiększyło się zapotrzebowanie na laserowe urządzenia wielofunkcyjne.

Generalnie sprzedaż laserowych MFP wzrosła o 9,1 proc. w lipcu br. - głównie z powodu eksplozji popytu na urządzenia konsumenckie (+30 proc.).

Co więcej odwrócił się negatywny trend w segmencie komercyjnym, obserwowany w 2018 i 2019 r. Laserowe urządzenia wielofunkcyjne dla firm zakończyły lipiec br. na plusie (+2,9 proc. ilościowo i 9,3 proc. wartościowo). To o tyle istotne, że generują one gros sprzedaży w dystrybucji na zachodzie Europy - 73 proc. w ujęciu ilościowym i 89 proc. wartościowo - według danych Contextu.

Sprzedaż laserowych urządzeń wielofunkcyjnych wzrosła niemal we wszystkich krajach zachodniej Europy w w lipcu br.

Oczekuje się, że popyt w tym segmencie pozostanie silny w II poł. br. zarówno w konsumenckim, jak i biznesowym segmencie.

Dołek w segmencie laserowym - laser

Na drugim biegunie w lipcu br. były maszyny atramentowe, które znacznie straciły na popularności. Dotyczy to zwłaszcza zwykłych drukarek (-15,5 proc. r/r), szczególnie tych tanich, ale modele wielozadaniowe również sprzedawały się gorzej (-6,4 proc.). Prawdopodobnie trend przejścia na atramentowe MFP będzie postępował - uważa Context.