Aktualności

Internauci pod obstrzałem

Newsy

Internauci pod obstrzałem

Internauci pod obstrzałem, phishing króluje.

Co dziesiąty polski internauta padł ofiarą cyberataku w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Prawie połowa (48 proc.) respondentów zadeklarowała też, że zetknęła się z próbą oszustwa w sieci. Najpopularniejszą metodą stosowaną przez cyberprzestępców był phishing.

Wśród ofiar cyberprzestępców – 30 proc. straciło pieniądze, 23 proc. utraciło dostęp do konta, a 21 proc. doświadczyło wycieku wrażliwych informacji. Z kolei jeden na dziesięć internautów bezpowrotnie stracił dane po ich zaszyfrowaniu.
Oszuści jako nośnik phishingowych treści najczęściej wykorzystywali wiadomości SMS (44 proc. wskazań) oraz e-maile (43 proc.), w których naśladowali znane i zaufane instytucje. W ten sposób nakłaniali odbiorców do kliknięcia w zamieszczony link prowadzący do fałszywych stron. Co czwarty doświadczył prób oszustwa za pośrednictwem komunikatorów internetowych, takich jak Messenger czy WhatsApp. Natomiast 23 proc. spotkało się z oszustwem telefonicznym.
Przestępcy szczególnie często podszywają się pod firmy kurierskie (40 proc.), banki lub ubezpieczycieli (30 proc.), a także pod sklepy internetowe (25 proc.).

Ofiary najczęściej klikają w link lub załącznik do wiadomości e-mail lub SMS. Robią to gdy pochodzi ona od zaufanego nadawcy (77 proc.) oraz gdy spodziewali się danej informacji (60 proc.). Na taki ruch decydują się również, gdy strona, do której prowadzi link, nie budzi ich wątpliwości (43 proc.) lub gdy wcześniej wyrazili zgodę na otrzymywanie określonych treści (34 proc.). Duże znaczenie dla badanych ma również istotność sprawy, której dotyczy wiadomość, np. w kwestii rachunków czy spraw urzędowych.

Źródło: www.crn.pl

W razie dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu.