Jak unikać oszustw podczas korzystania z bankowości internetowej?
Jak unikać oszustw podczas korzystania z bankowości internetowej?
Jak unikać oszustw podczas korzystania z bankowości internetowej?
W ostatnich latach znacznie wzrosła liczba oszustw związanych z tożsamością w bankowości internetowej ze względu na rosnące rozpowszechnienie cyfrowych opcji płatności i usług finansowych. Hakerzy i oszuści wykorzystują coraz bardziej zaawansowane technologie i metody, takie jak phishing lub złośliwe oprogramowanie, w celu uzyskania wrażliwych informacji finansowych i danych konta. Bezpieczeństwo bankowości online jeszcze nigdy nie było tak zagrożone.
Oszustwa bankowe polegające na phishingu
Koncepcja jest zawsze podobna: oszuści kontaktują się z potencjalnymi ofiarami za pośrednictwem poczty elektronicznej, komunikatora, telefonu lub sieci społecznościowych. Próbują pozyskać od nich dane osobowe, takie jak dane logowania, aby ostatecznie uzyskać dostęp do swojego konta. Phishing ma miejsce również podczas zakupów online. Jednak w przypadku bankowości konsekwencje mogą być szczególnie poważne; w najgorszym przypadku mogą zostać zniszczone całe konta.
Dlaczego tak trudno go rozpoznać?
Fałszywe e-maile są obecnie często tak dobrze zrobione, że trzeba się uważnie przyjrzeć, aby dostrzec coś niezwykłego. Z drugiej strony, w prawdziwych e-mailach bankowych czasami pojawiają się również nieprawidłowości, takie jak błędy gramatyczne. Ludziom trudno jest stwierdzić, czy wiadomość e-mail pochodzi z ich własnego banku, czy jest to phishing. Jeśli wszystko w treści e-maila wygląda wiarygodnie, ważne jest, aby zwrócić uwagę na adres nadawcy. Czy to na pewno zwykły adres e-mail banku? A może uwzględniono nazwę banku, ale wokół niej znajdują się inne słowa lub kombinacje liter i cyfr? Wtedy zalecana jest ostrożność. To samo dotyczy linków znajdujących się w treści wiadomości e-mail. Link, który w wiadomości e-mail nie wydaje się podejrzany, może w rzeczywistości prowadzić do fałszywej witryny.
Bezpieczeństwo bankowości online – jak ochronić się przed phishingiem
Jeśli chcesz zadbać o ochronę danych w bankowości, to możesz wykorzystać szereg instrumentów pomagających maksymalnie utrudnić działania oszustom. Najprostszy: Zainstaluj aktualizacje oprogramowania – na wszystkich urządzeniach używanych do bankowości internetowej. Są to najczęściej komputery i smartfony. Jeśli nie ma już aktualizacji, wymagany jest nowy system operacyjny – co oznacza, że smartfony zwykle wymagają nowego zakupu.
Jeśli otrzymasz dziwne e-maile: Zapytaj bezpośrednio o to swój bank. Nie należy posługiwać się numerem telefonu podanym w mailu, lecz numerem obsługi klienta znajdującym się na stronie internetowej banku. Nie powinieneś wchodzić na tę stronę poprzez link zawarty w podejrzanej wiadomości e-mail, lecz raczej samodzielnie wpisać adres WWW w przeglądarce.
Uwierzytelnianie dwuskładnikowe jest obecnie normą w przypadku kont bankowych. Klienci nie uwierzytelniają się samym hasłem, ale także np. unikalną kombinacją znaków wygenerowaną przez menadżer haseł.
Ochrona danych w bankowości jest coraz trudniejszym zadaniem, dlatego powinniśmy przestrzegać podstawowych zasad cyberhigieny i korzystać ze skutecznego antywirusa. Dzięki tym prostym regułom będziemy mogli uniknąć większości oszustw bankowych.
Źródło: www.bitdefender.pl
W razie dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu.