21 proc. firm nie tworzy kopii zapasowych swoich danych
21 proc. firm nie tworzy kopii zapasowych swoich danych
Za 67 proc. zdarzeń utraty danych odpowiada awaria sprzętu lub oprogramowania.

Zdecydowana część menedżerów wyższego szczebla w małych i średnich przedsiębiorstwach (58 proc.) uważa, że największym wyzwaniem jest cyberbezpieczeństwo. Natomiast w zakresie przechowywania danych są to luki w zabezpieczeniach. Okazuje się jednak, że nawet 60 proc. firm, które doświadczyły awarii (nie włamania), w wyniku której nastąpiła utrata danych, zwija biznes w ciągu 6 miesięcy od wydarzenia.
Niemal 100 proc. z tych organizacji, które doświadczyły kilku epizodów, a nie dysponują politykami disaster recovery, już nigdy się nie podnosi. Mimo to 1 na 5 małych i średnich firm (21 proc.) nie ma rozwiązania do tworzenia kopii zapasowych danych ani odzyskiwania po awarii.
Szyfrowanie kojarzy się z ochroną danych
Tym niemniej większość (61 proc.) na pytanie, co oznacza dla nich ochrona danych, wskazało bezpieczeństwo danych i szyfrowanie. Natomiast 54 proc. wymieniło usługi chroniące przed złośliwym oprogramowaniem.
Dla 3 na 5 menedżerów ochrona danych obejmuje też tworzenie kopii zapasowych. Prawie tyle samo (59 proc.) zdefiniowało ją jako odzyskiwanie danych, a 45 proc. jako możliwość szybkiego rozpoczęcia działalności po katastrofie.
Dane najczęściej przepadają z powodu awarii sprzętu lub oprogramowania
Z deklaracji managerów wynika, że co trzecia firma straciła przynajmniej część swoich danych w trakcie ostatnich 5 lat. Według rynkowych danych aż 67 proc. tych wydarzeń spowodowanych było awarią sprzętu lub oprogramowania, np. dysku twardego lub całego systemu. Winę tzw. błędu ludzkiego w utracie danych szacuje się na kolejne około 24-30 proc.
Metoda 3-2-1
Sprawdzonym sposobem na solidny backup jest metoda „3-2-1”. Oznacza to, że wliczając oryginał, dane powinny stale funkcjonować w minimum trzech kopiach. Przechowywane powinny być z kolei na przynajmniej dwóch rodzajach nośników, a co najmniej jedna z nich w chmurze.
Dane są kluczowe dla działania przedsiębiorstwa. Kontakty i dane klientów, faktury, zamówienia, opracowany kod, hasła, e-maile czy dokumenty, raporty i prezentacje – powinno się kopiować raz dziennie (co deklaruje tylko 22 proc. firm), a strategiczne dane przynajmniej raz w tygodniu.
Podstawą stabilności działania jest więc regularny backup, w czym może pomóc automatyzacja procesu.
Źródło: www.crn.pl
W razie dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu.